Подреждането
на материалите, както и редът при работа в пространството е от ляво на дясно и от горе на долу.
Най-горе в ляво се поставя най-лесното упражнение. Съседното в дясно е с
по-висока трудност и т.н. Целта на спазването на този ред е да се подобри
пространствената ориентация и служи като подготовка за бъдещите четене и
писане.
Предоставяме възможност за избор във всички
дейности през деня. Свеждаме възможностите до максимум три варианта.
На рафта подреждайте не повече от три
играчки/комплекта за упражнение/ материала. Предложете две или три блузки/панталончета/рокли,
между които детето да избере при обличането сутрин.
В реда на предлагане на заниманията също вървим от просто към сложно.
Освен това, трябва да има изолиране на
трудностите (само един признак, една трудност в едно упражнение).
Всеки материал или умение се представя в три стъпки (т.нар. Урок от три части): |
УПРАЖНЕНИЯ ОТ
ПРАКТИЧЕСКИЯ ЖИВОТ (УПЖ)
(от занимания,
развиващи грубата моторика, постепенно вървим към такива, за овладяване на фината)
На тази
възраст не се изисква прецизност при изпълнението на дейностите.
Важно е
самото действие.
|
-
Свободни игри с шалове,
кърпи, тънки одеяла. Покриваме детето и отдолу светим с фенер/лампа. Спомага за възприемане на позицията на тялото в пространството.
|
-
Игри с дрехи, обувки –
преобличане. За научаване частите на тялото.
|
-
Игри с обемни фигури
|
-
Игра на магазин –
плодове, зеленчуци, дрехи, обувки и т.н.
|
-
Стари чанти с различни
закопчалки
|
-
Готвене с дървени храни.
Рязане на продуктите (първоначално
само се отлепват и залепват елементите, които са с велкро)
|
Контрол на движението
|
- предоставяне на достатъчно и безопасно пространство за свободно
движение
|
-
Носене на постелката (взимане и захват,
носене, прибиране) (около 2г)
|
-
Носене на
стол, сядане и ставане от стол
|
-
Носене на маса (сам или двама)
|
-
Носене на табличка –
първо празна, после с 1 предмет, 2 предмета и т.н.
|
- Носене на кана
|
- Носене на остър предмет ( към края на периода- 2 ½ г, само с
придружител)
|
- Отваряне/затваряне на врата, шкаф, чекмедже
|
- Боравене с книга (взимане или смяна, отваряне, прелистване на
страниците)
|
- Отваряне на буркани, кутии ( едри предмети. Добавете скрит вътре
предмет)
|
- Пресипване между две идентични канички/купички на сухи съставки
- (за начало боб и други едри предмети, към 2 ½ - 3г може да се премине
към ориз)
|
Грижа за себе си
-
Подреждане на масата
|
-
Миене – на ръце, лице,
зъби
|
-
ресане, балсам за устни, крем
|
-
рамка с велкро
|
-
рамка с копчета - тик-так
|
-
рамка с цип (с голям водач и едри зъби)
|
-
Нанизване на големи мъниста,големи макарони,
нарязана на „халки“ ролка от тоалетна хартия(или кухненска)
|
Приготвяне на храна
|
- Рязане (меко, средно, твърдо)- след дървените храни с тъп нож – меко масло, банан, омекнал(на стайна
температура) кашкавал (около 2 ½)
|
- Белене на банан, на по-късен етап –
мандарина, портокал
|
- Месене на тесто- оформяне на руло, топче,
питка
(разбъркване
на съставките с ръце)
|
- Разточване (може да е нужна вашата помощ),
рязане с формички
|
Грижа за средата
|
-
Миене на прозорец/ стъклена врата(ниско). Упражнение
за грубата моторика, координация на движенията с добър контрол на грешката
(веднага се вижда къде има пропуснато и непочистено)
|
-
Почистване на маса (събиране на трохи, измиване,
подсушаване)
|
Грижа за растение
|
-
поливане
|
-
почистване на листата
|
-
премахване на мъртвите листа
|
-
Метене с голяма метла с дръжка(съобразена с ръста на
детето). Прави се достатъчно голям червен кръг и поръсваме извън него „боклук“.
Показваме бавно на детето как боклука влиза в кръга.
|
-
Завинтване - на ръка –удобни по размер
буркани (това е „предварителен материал“)
|
Добро поведение,
Елегантност/благоприличие и учтивост – задължителен елемент
|
В тази възраст детето е пасивно и ни наблюдава, възрастният е активен и
следи реакциите му.
|
-
Поздравяване
на човек
|
-
Благодаря,
извинете
|
-
Как да се
представим (Аз съм..)
|
-
Прозяване, кашляне
|
-
Прекъсване на някого (как да ..), слушане/изслушване
-
– приближаваме се внимателно, поставяме
ръка на рамото/ръката/кръста на говорещият човек и спокойно изчакваме да спре
и се обърне към нас. Говорещият трябва да постави своята ръка върху ръката на
изчакващият – знак, че присъствието му е забелязано и желанието му да получи
внимание ще бъде уважено.
|
-
Предлагане на помощ (възрастният предлага помощ на
детето)
|
-
Изразяване и назоваване на емоциите. Като допълнителен
материал може да се използват и карти със снимки на лица, изразяващи различни
емоции.
|
-
Споделяне, Редуване – това може да се очаква към 2 ½ г
|
Моето удобно кътче, в което споделям знания, мисли, емоции и преживявания от нашият семеен живот.Тук може може да намерите информация и за проектите, по които работя, да задавате въпроси и заедно да търсим отговори. / My comfy nook where I share knowlege, thoughts, emotions and experience from our family living. Here you can find information about my on-going projects, ask questions and together we can search for the answers
неделя, 27 септември 2015 г.
УПРАЖНЕНИЯ ОТ ПРАКТИЧЕСКИЯ ЖИВОТ (УПЖ)
Абонамент за:
Коментари за публикацията
(
Atom
)
Няма коментари :
Публикуване на коментар