Моето удобно кътче, в което споделям знания, мисли, емоции и преживявания от нашият семеен живот.Тук може може да намерите информация и за проектите, по които работя, да задавате въпроси и заедно да търсим отговори. / My comfy nook where I share knowlege, thoughts, emotions and experience from our family living. Here you can find information about my on-going projects, ask questions and together we can search for the answers

понеделник, 24 октомври 2016 г.

Тема на седмицата



Привет в понеделник.

За да се раздвижим и да имаме нови поводи за споделяне и коментари предлагам "Тема на седмицата"


В постовете и коментарите си поставяйте #Теманаседмицата , за да е по-лесно намирането в бъдеще


Ето и първата:
Упражнения от практическият живот (или за по-кратко УПЖ)
Тези ежедневни занимания имат като основна цел да подготвят детето за бъдещият му живот, като изградят у него увереност и самочувствие. Те идват в следствие на добре овладените умения за самообслужване.
Какво ви е необходимо
В началото детето се интересува основно от движение. Стреми се да опознае собственото си тяло и света, който го заобикаля в непосредствена близост.При опознаването на тялото и за подобряване на пространствената ориентация едно от важните неща е къде е Ляво и къде Дясно.
За целта (а и като индиректна подготовка за бъдещите четене и писане) всички предмети, които заобикалят детето се подреждат в посока от ляво на дясно.
Също така, всяко занимание, което правим следва същата посока.
Подреждаме частите от конструктора/кубчетата/картите с картинки и след това ги взимаме в ръка в последователност от ляво на дясно. Връщаме ги обратно отново в същия ред.
Започнете, предлагайки прости занимания и материали. Постепенно усложнявайте и увеличавайте.
НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ! За малките деца са достатъчни три предмета/играчки/материали за занимание.
Следващата седмица приберете това, към което не е проявен интерес и го заменете с нещо ново.
По този начин от най-ранна възраст предоставяме право за избор. За да е по-лесно свеждаме възможностите максимум до три.
Същото правим и с дрехите, обувките, аксесоарите - подберете по две от вид и последователно ги предложете на детето. Нека само избере. Така вие сте спокойни, че детето е добре облечено, а детето придобива самоувереност, защото само е подбрало своето облекло.
Следващото правило е "изолиране на трудностите" - в една игра/упражнение/материал трябва да има само един признак, по който да се работи или само едно ново умение, което да се овладее.
Усложнение на по-късен етап - поставете на пода жълт лист/кърпа и помолете детето да донесе и постави отгоре всичко, което намери в този цвят.
Всяко ново нещо се представя в т.нар. урок от три части.
Първа стъпка - "това е.." На този етап ние даваме понятия, показваме действията, даваме наименованията. Това е демонстрацията. Тя се повтаря толкова пъти, колкото е необходимо. Най-малко три пъти.
Пример:
Ако искате да представите цвят жълто например, в една кошничка поставете различни предмети в този цвят. Покажете ги един по един, като използвате само думата "жълто". Оставете няколко дни детето да изучава "съкровищата" си.
- вземете фигурка на куче и ясно кажете "Куче". Нищо друго. Само една дума. Следващият път вземете картинка и процедирайте по същият начин.След това проверете, като преминете на
Втора стъпка - "къде е .." Подредете три предмета, които се различават един от друг. Ако продължим с даденият пример (до момента сте учили "куче"), поставете пред себе си куче, петел, маймуна. Попитайте "къде е/дай ми куче" не е нужно детето да говори. Ако ви даде правилното животно значи стъпка едно е овладяна и продължавате напред. В конкретния пример продължете с другите две животни, като отново се върнете с всяко едно на първа стъпка.
Стъпка три "Какво е това?" - поставете трите животни пред себе си. Взимайте в ръка едно по едно в посока от ляво на дясно. Попитайте "Какво е това?" Ясно е, чекъм тази стъпка ще преминете, когато детето може да ви отговори. Отговорът може да е с "бау-бау" или "бебешка" дума с която детето нарича кучето, а вашата реакция би трябвало да е "Да, правилно, това е куче"
Тази схема се прилага за всичко - не само за обогатяване на речниковия запас, но и за дейности и нови умения. Вие показвате как се прави нещо, давате възможност на детето да продължи само, но стоите близо и чакате да ви поиска помощ, ако има нужда. Не се намесвайте, освен ако очевидно детето не е застрашено по някакъв начин. Безопасността винаги е на първо място.

Примерни занимания:

За деца на възраст 1-2г
Игри с тъкани - платове, шалове, одеяла. Криете се под тях, светите си с фенерче. Помага за осъзнаване на позицията на тялото в пространството.
Игри с преобличане - помагат за научаване частите на тялото, както и подобряване на уменията за обличане и обуване.
Игри с по-големи предмети - не всички малки деца ще успеят да поставят клечка за зъби в отвора на солница. Вместо това, започнете с пускане на топка в кош/кутия. Постепенно намалявайте размера на предмета и отвора.
Игри със закопчаване - използвайте стари чанти, куфари с различни по вид и закопчалки.
Затваряне и отваряне - различни кутии, бурканчета, шишета.
Дървени комплекти плодове, зеленчуци и др. хранителни продукти "нарязани" и с велкро - гответе с дървена лъжица, като първоначално продуктите само се разлепват, а в последствие и се "режат" с тъп (дървен) нож
Носене на предмети - предоставете достатъчно свободно пространство за безопасно движение. дайте възможност, предизвикайте пренасяне на предмети от едно място на друго: - масичка, столче, празна кана, чаша, чиния...
Ако не искате тряскане на врати, научете детето как се отварят и затварят внимателно тези на стаите, на мебелите, както и чекмеджетата. Показвайте бавно, разбийте действието на стъпки и ги покажете последователно на детето. Предстои ви период, в който ще имате един малък "портиер" ;) Това е времето, в което детето упражнява новото умение, докато не се почуства достатъчно уверено.
Научете малкото дете на уважение към книгите- покажете му как се взима и оставя обратно книжка от рафта/библиотеката/кутията. Упражнявайте внимателното разлистване на страниците...

Възраст 2-3г


Вече може да усложнявате предишните занимания.
Например при носенето на предмет, може да добавяте тежест - топче в лъжица, малко вода в каната, чиния в табличката... Научете детето как да държи и носи остър предмет безопасно (след 2г6м)
Може да започнете рязане на меки продукти - омекнало масло-кашкавал-банан с тъп нож (този за мазане) или специалните резачки (онези накъдрените с които ще предизвикате вниманието и възторга на детето от полученият резултат)
Пресипване от кана в кана - започнете със сухи материали, с по-голям размер. Първо детето използва само ръцете си. Всички предмети(лъжици, щипки, пинцети) се явяват "продължение на ръката" и са умения, които се овладяват в последствие. Постепенно намалявате размера. Например боб - леща- ориз. След като това умение е овладяно, може да предоставите вода за пресипване.( става дума за целеви упражнения. В банята може да оставите детето да сипва и налива в различни предмети и съдове на воля)
Вече може да предоставите на детето възможността да подрежда масата за вечеря. 

След като сте пускали топки и топчета в кошове и картонени рула вече идва ред и на нанизването на макарони върху дървено шишче. Направете си таралеж от солено тесто и нанизвайте макароните по бодлите му. След това може да преминете към силиконова връвчица или тел, и накрая - връзки за обувки и конец.
Подгответе кът за лична хигиена - в кошничка/панерче/купа поставете четка, гребен, огледалце. Поставете на достъпно място или осигурете стъпало в банята за четката за зъби и пастата. И разбира се - лична кърпа за лице, ръце.

Следва продължение...




2 коментара :

  1. Иве, поздравления! Запали ме!
    Точно днес си мислех, че нещо не ми се подхващат целенасочени занимания... Е, вдъхнови ме с разнообразните предложения, които даваш. При най-малките не се бях занимавала, тъй че искрено благодаря за идеите.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти допадат Вили. Пожелавам ви много забавления. Може пък и батковците да се включат. Щом ми остане малко време ще продължа с втората част.

      Изтриване