Според Мария Монтесори, развивайки се детето преминава през периоди, когато е по-податливо на определено поведение и на придобиването на определени умения.
„…това е временно предразположение и е ограничено до развиването(придобиването) на определена черта. Когато тази черта или характеристика бъде придобита, специалната чувствителност изчезва..“
(Монтесори, 1966)
При всички деца се наблюдават едни и същи чувствителни периоди, но времето на възникване, продължителността и интензивността при различните деца варират. Една от основните функции на учителя (родителя) е чрез наблюдение да открива възникването на дадена чувствителност и да предостави съответните средства за максимално удовлетворение на нуждата на детето.
Като цяло Мотесори разделя развитието на човек на тригодишни периоди.
През първият такъв период (0-3год.), според нея външната среда (ние) не можем пряко да въздействаме на детето – то попива всичко, което го заобикаля.
През вторият период (3-6год), вече има взаимодействие със средата. Сензитивните периоди в развитието на децата са ясно разграничени, тъй като през това време детето е запленено от една тема и игнорира останалите.
Ориентировъчната възраст за различните сензитивни периоди е:
Език и общуване – от раждането до към шест години.
Движение – от раждането до пет (основните движения - до една година)
Дребни предмети, миниатюри – от една до четири
Ред, подреждане – от раждането(около 6м) до към четвъртата година
Музика – от две-три до шест години
Грация и учтивост (Grace and courtesy) – от две до шест
Писане, четене – от три до пет
Математика – от четири до шест
http://ageofmontessori.org/montessori-stages-of-development-for-early-learning/
Няма коментари :
Публикуване на коментар