Моето удобно кътче, в което споделям знания, мисли, емоции и преживявания от нашият семеен живот.Тук може може да намерите информация и за проектите, по които работя, да задавате въпроси и заедно да търсим отговори. / My comfy nook where I share knowlege, thoughts, emotions and experience from our family living. Here you can find information about my on-going projects, ask questions and together we can search for the answers

понеделник, 31 март 2014 г.

ПОДГОТВЕНАТА СРЕДА

The first aim of the prepared environment is, as far as it is possible, to render the growing child independent of the adult. (Maria Montessori. The Secret of Childhood, 1966.)

Идеята на Монтесори за подготвената среда идва от там, че всичко, с което детето е в контакт, трябва да подпомага и максимизира самостоятелното изследване и учене. В тази спокойна и добре подредена среда има много движение. Децата са свободни да избират заниманията си. Тук могат да почувстват комбинацията от свобода и самодисциплина, водени от средата.



Най-общо има шест аспекта в Подготвената Среда:Свобода, Структура и ред, Красота, Природа и реалност, Социална и интелектуална обстановка. Монтесори класната стая не трябва да създава традиционното усещане за училище, а по-скоро да е като един уютен и приветлив дом. В началото не се преподават много уроци и не са нужни специализираните пособия.

Пространството

Трябва да се осигури достатъчно свободно място на пода – за работа и движение. Мебелите се подреждат покрай стените. Идеален вариант е да има свободен достъп до открито пространство – двор, парк, поляни. Прозорците в помещенията е добре да са достъпни, за да може и най-малките самостоятелно да ги достигат и да наблюдават навън. Не се поддавайте на изкушението да запълните пространството с много елементи и цветове. Стената представлява фон, табло за излагане на детското творчество и материалите за работа. Не бива да привлича вниманието към себе си с рисунки, декоративни или фото-тапети и други подобни елементи. Стените са в меки, светли, натурални и неутрални цветове (например бледи, пастелни нюанси на бяло, бежово, резеда, жълто или синьо). Традиционно в Монтесори средата на пода се полага дърво, камък или плочки. Това е била нормата за строителство. Днес е естествено да има мокет или килим (отново едноцветни и в неутрални, ненатрапчиви цветове), но е добре поне в зоните Практически живот и Изкуство да има твърда настилка за Контрол на грешката (стъклените предмети трябва да се счупят, когато паднат на пода, а не да отскочат).

При избора на материали за обзавеждане внимавайте за токсични субстанции!

Осветление

Избягвайте флуоресцентното. Вместо това, към естествената светлина от прозорците може да добавите красиви настолни лампи с абажури. Тяхната мека светлина ще допринесе много за създаване на усещането за дом.

Осигурете растения. Много и различни по големина (нетоксични!). Не допускайте външната среда (дворът или пространството пред жилището) да изглежда неглижирана и запусната. Поддържайте чисто, боядисано, материалите и играчките в добър вид („като нови“) и повърхностите почистени.

Материалите за работа и играчките в Монтесори средата се подреждат по теми, в обособени зони и на открити и достъпни рафтове. За мебелите се използват естествени материали (съобразно бюджета ви). При обмисляне на обзавеждането трябва да мислим „от височината на дете“. При възможност трябва да осигурим безопасен достъп до всичко и възможност за децата да изследват и използват средата самостоятелно. Сякаш влизате в умален модел на обикновен дом, съобразен с ръста на детето.

Красота

Трябва да се стремим към нея в Монтесори средата. Независимо дали се намирате във Викторианско имение, модерен МОЛ или в дневната на апартамента ви, средата трябва да предоставя проста изчистена хармония. Подредено и добре поддържано, пространството трябва да приканва ученика да пристъпи и да работи.

Природа и Реалност

Монтесори храни дълбоко уважение към природата. Тя вярва, че трябва да я използваме, за да вдъхновяваме децата. Тя последователно (редовно) съветва Монтесори учителите да предпочетат да изведат децата сред природата, където да провеждат своите занимания, вместо да ги държат в класната стая. Затова природните материали са предпочитани в Монтесори средата. Естествено дърво, тръстика (ракита), бамбук, метал, памук, стъкло са за предпочитане пред синтетика и пластмаса. Тук истинските в детски размер обекти и предмети влизат в употреба. Гребла, мотики, стомни, щипки, лопати трябва да пасват на детската ръка и ръст така, че работата им да е улеснена. Това гарантира правилна и изпълнена докрай задача без фрустрация.

Социалната среда

Там където имат свобода за взаимодействие, децата се учат на съчувствие и емпатия към другите. Докато се развиват, те стават социално осъзнати и се подготвят за работа и игра в група. Това социално взаимодействие се подкрепя чрез и се насърчава от естеството на разновъзрастовата настройка в стаята (работи се с деца на различна възраст. Обичайно 0-3, 3-6, 6-9…)

Интелектуална среда

Ако споменатите аспекти не са приложени, интелектуална среда няма да постигне своите цели. Целта на Монтесори средата е да развие цялостно личността на детето, не само интелекта му. Водейки детето през петте зони на учебният план (Практически живот, Сензорика, Език, Математика и Свят и наука), детето има структурата, която е на преден план при творческата работа в Монтесори класната стая. Много време и усилия са нужни за създаването на Подготвена Монтесори класна стая, която да е проектирана да посрещне индивидуалните нужди на всички деца. Чрез подходящи за тяхното ниво на развитие сензорни материали, които се движат от конкретно към абстрактно и от просто към сложно, на децата се дава свобода да развиват в пълна степен своя уникален потенциал посредством внимателно подготвената среда за учене.

При материалите и уроците се върви от конкретно към абстрактно, просто към сложно и от голямо към малко. Например първо посочваме и назоваваме реалните обекти от заобикалящата детето среда или използваме техни миниатюри. След това поставяме снимки на тези предмети, редом с реалните. После може да се направи игра(упражнение) за откриване на две еднакви снимки. Първо се предоставят на детето големи по размер материали и играчки и постепенно се въвеждат все по-малки, упражнявайки и подобрявайки фината моторика.


The Six Principles of the Montessori Prepared Environment Explained North American Montessori Center

Няма коментари :

Публикуване на коментар